دو هدف آموزش و پرورش که همهی مردم و متخصصان آموزش و پرورش به دنبال آنهستند، یعنی توانایی علمی و پرورش شخصیت ،نه تنها یکدیگر را از میدان بهدر نمیکنند،بلکه مکمل هم هستند. (وین و والبرگ، 1985). بدین معنی که توانایی علمی باعث شکوفاییشخصیت شده و بالعکس.
گینز برگ و هانسون، 1986، گزارش دادهاند که دانشآموزانی که دارای انضباط ذاتی بوده ،مذهبیتر و سختکوشتر هستند و یا برای آموختن، ارزش بیشتری قایل هستند و درآزمونهای پیشرفت درسی، نمرات بالاتری کسب میکنند.
بر این اساس مدارس باید در قبال پرورش شخصیت و رشد همه جانبهی کارکنان، دانشآموزان و اولیای آنها حساس بوده و متعهدانه عملکنند.
باید بپذیریم که رشد همه جانبهی شخصیت دانشآموزان نیازمند داشتن برنامهی جدّیدر مدرسه است و صرفاً به اجرای تکنیکهای خاصی از آموزش شخصیتی نباید بسنده کرد، آموزش هنر و موسیقی،تربیت بدنی، بسیاری از جنبههای شخصیت انسان را در بر میگیرد و این در حالی است کهمتأسفانه حرمت این دروس در مدارس از شأن کافی برخوردار نیست.
ارزشمندترین خوی و خصلت مردان حلم است.عقلی که همراه و مقارن با حلم نباشد، خیری در آن نیست. به منزلت حقیقی ایمان نمیتوانرسید مگر با حلم و رأفت. نهجالبلاغه»
هنگامی که ارزشهای دوستی، همکاری و تعاون و مسئولیتپذیری ،صبوری ،جدّی گرفته می شوند، مدرسه بهعنوان بهترین محیط برای یادگیری و روابط دوستانه بهشمار می آید. وقتی که برنامهی درسی زاید و تکراری وجود ندارد و فقط نکات اساسی مطرح میشود ،دانش آموزان فرصت تفکر در آنچه را که میآموزند، بهدست میآورند.
آنها معنی و مفهوم واهمیت آنچه را که میآموزند، به خوبی درک میکنند و این موجب میشود که دانشآموزانبه مدرسه و کلاس درس علاقه پیدا کنند و احساس تعلّق خاطر و وابستگی به مدرسه را درخود رشد دهند.
ضرورت اهمیت شادی و نشاط در مدارس3
که ,به ,مدرسه ,این ,شخصیت ,پرورش ,و پرورش ,پرورش شخصیت ,توانایی علمی ,همه جانبهی ,آنچه را
درباره این سایت